با توجه به پیشرفت علوم و فناوری نانو در کشورعزیزمان، نیاز به گسترش آگاهی جامعه درباره ی این علم بیشتر نمود پیدا می‌کند. بدین منظور هدف دنبال شده در باشگاه نانو ایجاد یک پویایی میان دانش آموزان بوده است که تحت عنوان المپیاد علوم و فناوری نانو نمود پیدا کرده است. تاکنون هشت دوره از این المپیاد در مقطع دانش آموزی برگزار شده است. المپیادهای برگزار شده شامل دو مرحله بودند که مرحله اول به صورت یک آزمون تئوری در مراکز استانها برگزار می‌شد و سپس ۳۰ تا ۴۰نفر از نفرات برتر این آزمون به عنوان برگزیده ی کشوری به مرحله دوم صعود می‌کردند. رقابت دانش آموزان در مرحله دوم این گونه بود که برای گروه ها یک پروژه عملی در آزمایشگاه تعریف می‌شد و در طول دوره عملی، برگزیدگان سنتز و مشخصه‌یابی مواد نانومقیاس را تجربه می‌کردند و در پایان دوره تقریبا  ۱۰ تا ۱۲روزه المپیاد، از کارگاه ها و بازدیدهای انجام شده یک آزمون تئوری گرفته می‌شد و در روز آخر گروه ها، نتایج کارهای عملی شان را در غالب یک ارائه شفاهی در حضور چند داور ارائه می‌دادند و امتیاز دهی می‌شدند و نهایت براساس مجموع امتیازهای کسب شده دانش آموزان مدال می‌گرفتند.

از دوره ی ۸ به بعد برای رسیدن به دوره ی عملی، رویکرد المپیاد کمی متفاوت شده است،‌ در واقع نیاز به گذراندن دومرحله تئوری است. مرحله اول به همان صورت برگزار می‌شود و برای مرحله دوم حدود ۳۰۰ نفر برتر مرحله اول مجاز به شرکت هستند. آزمون مرحله دوم احتمالا شامل یک بخش تستی و یک بخش تشریحی است که نسبت به مرحله اول، نیازمند تسلط بیشتری است. به همین منظور برای رسیدن به مرحله ی سوم، دانش آموزان نیاز است تا بتوانند به درک مناسبی از مفاهیم و کاربردهای نانوفناوری برسند، بنابراین نیاز به یک مدرس حرفه ای بیشتر احساس می‌شود.

امتیازت المپیاد علوم و فناوری نانو علاوه بر جوایز نقدی، به تازگی مشمول امتیازات بنیاد ملی نخبگان نیز می‌شود. بنابراین گرایش نسبت به این المپیاد بیشتر می‌شود. همانطور که از آمار به وضوح مشخص است، رقابت برای صعود به دوره عملی شدید بسیار شدید است.

در این راستا کانون برگزیدگان باشگاه نانو در نظر دارد مدرسانی حرفه ای و آموزش دیده را معرفی کند، تا مدیران مدارس و پژوهشسراهای دانش آموزی که با این گونه افراد آشنایی نداشته اند، بتواند با آنها ارتباط برقرار کنند. به طور مختصر،کانون برگزیدگان باشگاه نانو تشکلی از برگزیدگان دوره های پیشین المپیاد است و هدف از تشکیل کانون این بود که برگزیدگان پس از گذراندن دوره دبیرستان و بعد از ورود به دانشگاه خلاء حس نکنند و بتوانند این راه را ادامه دهند و در زمینه های نانوفناوری پیشرفت و هم افزایی داشته باشند. مدرسان معرفی شده از اعضای کانون برگزیدگان باشگاه نانو هستند که با ماهیت المپیاد نانو آشنایی کامل دارند، چرا که خود از برگزیدگان دوره های پیشین این المپیاد بوده اند که اکنون در بهترین دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل هستند و اکنون برخی از آنها در مسابقه ملی نانو که یک رقابت دانشجویی است که تاکنون ۷ دوره برگزار شده است، هرساله تعداد قابل توجهی از اعضای کانون حائز رتبه کشوری تک رقمی و دورقمی می‌شوند.

به کمک این سامانه طراحی شده توسط اعضای کانون،‌ مدیران مدارس یا پژوهشسراهای دانش آموزی در سراسر کشور می‌توانند اعضای مربوط به شهرهای خودشان را پیدا کنند و از طریق این سامانه طراحی شده، برای برگزاری کلاس های المپیاد و سمینارها و کارگاه های المپیاد و مشاوره برای المپیاد با آنها ارتباط برقرار کنند.

در ادامه استان هایی که اعضای کانون آمادگی تدریس المپیاد، مسابقه ملی و برگزاری سمینار ها و کارگاه های آموزشی را در آنها دارند آورده شده است. با کلیک بر روی هر استان میتوانید رزومه اعضا کانونی که در آن استان تدریس میکنند را ببینید.

 

آذربایجان شرقی      آذربایجان غربی

اردبیل      اصفهان

البرز      ایلام

بوشهر      تهران

چهارمحال و بختیاری      خراسان جنوبی

خراسان رضوی      خراسان شمالی

خوزستان      زنجان

سمنان      سیستان و بلوچستان

فارس      قزوین

قم      کردستان

کرمان      کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد      گلستان

گیلان      لرستان

مازندران      مرکزی

هرمزگان      همدان

یزد

جهت هماهنگی برای تدریس اعضای کانون در شهر خود و یا پرسیدن سوال، با شماره زیر تماس بگیرید:

۰۹۳۵۶۴۶۳۳۴۰

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

بعد از ثبت نام در سایت لطفا وارد حساب کاربری خود شده و اطلاعات پروفایل خود را تکمیل کنید.

اگر رمز عبور حساب کاربری خود را فراموش کرده اید لطفا نشانی ایمیلی که در موقع ثبت نام ارائه کرده اید را در کادر زیر وارد کرده و روی گزینه ادامه کلیک کنید.